Mäklararvoden

Vad anses vara ett ”normalt” mäklararvode?

  • Arvode i kronor oberoende av försäljningspris.
  • Arvode i procent baserat på försäljningspris.
  • Arvode där en del är i kronor oberoende av försäljningspris och en del i procent som baseras på försäljningspriset.

En stor & viktig affär

En bostadsaffär är en av de största affärerna i livet för de flesta människor. Denna affär lägger man också i händerna på en person man inte känner så bra. En mäklare, en person var ersättning är det mäklararvode du betalar när din bostad är såld.

Mäklarens form av arvode kan variera helt och hållet baserat på vad mäklaren anser vara rimligt, men det är oftast antingen rörligt, fast eller en del rörligt och en del fast.

Arvodet varier i stor utsträckning bland annat på grund av vad som ingår i mäklarens arbete samt hur erfaren mäklaren är. En mer erfaren mäklare kanske har stor kännedom om ett område och har dokumenterad historik om försäljning av objekt i ett specifikt område, detta kan ge denna mäklaren grund till högre ersättning.

Varför mäklararvoden?

Mäklararvodet är den ersättning som du betalar till mäklaren för att denne har sålt din bostad. Arvodets utformning regleras i det avtal som du har med mäklaren.

Man är fri att tillsammans med mäklaren komma överens om hur avtalet skall formuleras samt vilken ersättning mäklaren har rätt till.

Saknar man avtal med mäklaren så finns det stöd i Fastighetsmäklarlagen för hur ersättning skall regleras till mäklaren vid försäljning av en bostad.

Mäklararvode i FML

Enligt 23 § i FML ska mäklaren få ersättning som beräknas efter viss procent på försäljningspriset.

En mäklare har endast rätt till ersättning om försäljning sker med hjälp av mäklarens förmedling.

Om en mäklare har fått i uppdrag att med ensamrätt sköta försäljningen och avtal sluts utan mäklarens hjälp, inom den tid som ensamrätten gäller, har mäklaren fortfarande rätt till provision som om det är mäklaren som har sålt objektet.

Mäklare rätt endast till ersättning för övriga utlägg om det har avtalats specifikt om det.

Vad ingår i mäklararvodet?

För varje genomförd bostadsaffär måste en mäklare göra en hel del arbete. Som för uppdragsgivaren är till stor del helt osynligt. Varje process är unik för sig och kan variera mellan olika mäklarfirmor, mäklare på samma kontor eller för en mäklare men mellan olika typer av objekt.

En mäklare har en mängd olika verktyg som används vid en försäljning. En del av dessa verktyg är helt gratis medans andra tar mäklaren eller någon annan betalt för, t.ex. marknadsföring av bostaden på Hemnet.

Saker som vanligtvis ingår i arvodet är följande:

  • Råd inför försäljning
  • Insamlande av information om bostad
  • Anlita fotograf
  • Arrangera visningar & extravisningar
  • Löpande kontakt med spekulanter
  • Driva budgivning
  • Ta fram & arkiverar all dokumentation
  • Hanterar handpenning
  • Hanterar kontakt med banker under tillträdesdag.

Avdragsgilla försäljningsutgifter

Vid försäljning av en bostad så finns det en del  utgifter som räknas som avdragsgilla. Detta innefattar utgifter som är direkt kopplade till försäljningen. Sådana utgifter och kostnader är t.ex.

  • Mäklararvode och annan överenskommen försäljningsprovision.
  • Kostnader för advokater.
  • Eventuella kostnader för värdering.
  • Kostnader för besiktning.
  • Utgifter för försäkring mot dolda fel.
  • Kostnader som uppstått vid framtagning av en energideklaration.
  • Eventuella utgifter för resor som gjorts i syfte att sälja fastigheten
  • Vissa utgifter för homestyling så som konsultation eller hyra och magasinering av möbler.
  • Kostnader för fotografering för framtagning av marknadsföringsmaterial.

För att ett avdrag ska vara giltigt får det inte ha någon direkt koppling det vanliga boendet. Det finns således ingen möjlighet att få avdrag för utgifter som avser saker som t.ex. städning eller flytthjälp.

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på dina frågor, kontakta oss på hej@mowy.se

Nej, ingenting är bindande. Du väljer själv om du vill gå vidare och anlita något av de företag som lämnat en offert.

Vi har lite olika valideringsmetoder beroende på tjänst. Men vi utgår alltid från kundomdömen, ekonomi, storlek, krav på licenser, certifieringar och pris. Vill du veta mer om hur urvalet går till, klicka här.

Ja, för dig som användare så är vår tjänst alltid kostnadsfri. Mowy får en provision av de företag som lämnar förslag till dig. För att de ska kunna vara med och konkurrera krävs att de blivit granskade av oss. Hur denna granskning går till kan du läsa om här.

Vi följer gällande lagstiftning och GDPR. För mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter, läs vår policy.

Maila oss på hej@mowy.se eller ring 031-20 12 10. Supporten är öppen på vardagar mellan 09.00-17.00.