Krav och urvalsprocess

Så här granskar vi våra partners!

Initialt måste vi säkerställa att bolagen uppfyller vissa grundkrav som rör ekonomi och tidigare kundomdömen. När vi försäkrat oss om att basen finns behöver vi fastställa om erbjudandet sig är konkurrenskraftigt och om företaget arbetar med likande värderingar som oss själva.

Nedan följer en mer utförlig förklaring över samtliga punkter som bedöms:

1. Ekonomi

Företagens ekonomi bedöms genom att vi tar en närmare titt på 2 olika datapunkter. Dessa ger en indikation på om företaget är välskött eller inte.

Det första vi tittar på är omsättningen. Vi ser helst att en potentiell partner har en omsättning som överskrider 1 miljoner per anställd per år. Då kan vi vara någorlunda säkra på att de har resurser och rutiner på plats för att hantera personal, organisation och ekonomi.

Den andra punkten vi tittar på handlar om tillväxten. Ser vi att företaget lyckats växa över tid finns det fog för att anta att bolaget sköts på ett bra sätt.

2. Kundomdömen och press

Genom online-tjänster som t.ex. RECO, Trustpilot, Facebook, Google och därtill nischrelaterade omdömestjänster kan vi snabbt skapa oss en bild av hur tidigare kunder upplever företagen. Ett problem med detta är dock att man med ganska små medel kan manipulera dessa tjänster. För att vara säkra på att dessa omdömen är äkta granskar vi dem manuellt för att bedöma deras trovärdighet. Vi tittar även på de senaste 12 månadernas trendutveckling – allt för att få så aktuell information som möjligt.

3. Certifieringar, licenser och intyg

Inom många affärsområden och branscher krävs olika intyg och/eller certifikat för att få bedriva verksamhet. Det kan också vara ett krav att man tillhör en viss branschorganisation. Som ett par exempel måste en fastighetsmäklare vara ansluten till Fastighetsmäklarinspektionen och ett låneinstitut måste vara godkända av Finansinspektionen.

Intervju och personligt möte

Den inledande granskningen ovan består av offentliga uppgifter som vi tar fram utan att kontakta företagen. När ett bolag bedöms som kvalificerat  avtalas ett möte med för att bilda en mer personlig uppfattning om dem. Det här mötet har till främsta syfte att utvärdera de lite mjukare värdena –  hur fungerar företaget och vilka värderingar står de för? Finns det ett ärligt mål att faktiskt skapa värde för sina kunder?

Det personliga mötet är på sätt och vis lika viktigt som de faktorer vi inledningsvis tittar på. Båda faktorerna behöver stämma för att bolaget skall listas som ett alternativ hos oss.

Prisnivå och tjänst

När vi ser att alla grunddata är tillfredsställande och vi har fått en bild över företagets grundfilosofi kommer vi till själva kärnfrågan – är deras tjänst konkurrenskraftig?

Då syftet med Mowy är att spara pengar för våra användare räcker det inte med att företaget har bra värderingar, nöjda kunder och bra ekonomi. Bolaget behöver även vara bland de mest prisvärda tjänsterna inom sitt affärsområde.

Friskrivning:
Mowy kan inte garantera att samtliga punkter uppfylls vid varje given tidpunkt eller ansvara för vad som avtalas mellan partner och användare. För mer information, se allmänna villkor.